38 MIN
01.01.2022
PAWEŁ JANKOWSKI
Kolor jest tak silny, że ma bezpośredni wpływ na myślenie, reakcje i stymuluje hormony organizmu. Zawiera szereg znaczeń, które manifestują się w świecie przyrody. Mnóstwo znaczeń, o których można pisać artykuły, a także w różnych kulturach na całym świecie. Kolor zdecydowanie zagłębia się w ludzką psychikę - w ten sposób graficy i projektanci mogą odnieść korzyści z wykorzystywania i włączania go do swoich projektów. Mając to na uwadze, przedstawię Ci kilka podstawowych znaczeń kolorów, które pomogą Ci zrozumieć i zwiększyć swoją wiedzę jako projektanta grafik i logotypów.
Zobacz, jak popularne marki używają kolorów w swoich projektach. Zauważyłeś duże wykorzystanie niebieskiego i czerwonego?
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się jak wybrać odpowiednią Paletę Kolorów dla Logo i Marki, rozumiejąc psychologię i znaczenie kolorów.
Najcieplejszy ze wszystkich kolorów i najpopularniejszy wśród ekstrawertyków oraz mężczyzn. Jest intensywny jak ogień i ciepły jak krew. Kolor czerwony krzyczy - pasja, energia, miłość, pożądanie i determinacja. Dlatego wiele krajów włącza ten kolor do swoich flag. W ludzkim organizmie czerwień poprawia metabolizm, podnosi ciśnienie krwi, zwiększa apetyt i przyspiesza oddychanie. Jest dynamiczny i , jeśli chcesz przyciągnąć uwagę ludzi to powinieneś go użyć - dlatego możesz zaobserwować w całym Internecie większość przycisków „kup teraz” lub „kliknij tutaj” - mają kolor czerwony.
Ten żywy kolor - często kojarzony ze słońcem - jest wyrazem radości na świecie. Ogarnia ludzi ciepłem, pobudza aktywność umysłową, dodaje radości i generuje wzrost. Użyj tego koloru, jeśli chcesz zwrócić na siebie uwagę tak samo jak koloru czerwonego - jednak nadużywanie go nie jest zalecane. Na przykład dzieci mają tendencję do płaczu w pokoju pomalowanym na żółto, co rozprasza ludzi. Zbyt dużo żółtego sprawia, że ludzie są niecierpliwi, a zbyt mało żółtego wywołuje negatywne poczucie niepewności, strachu, izolacji i niskiej samooceny i wiele innych. Dlatego w projektach logo najlepiej jest używać koloru żółtego w umiarkowany sposób.
Kolor oceanu i nieba. Kojący kolor, który pieści Twoje serce spokojem, wolnością, intuicją i wyobraźnią. Inspiruje nas również do bycia lojalnymi, szczerymi, pewnymi siebie i inteligentnymi - dlatego jest to bardzo korporacyjny kolor. Niebieski zdecydowanie uspokaja organizm, ponieważ spowalnia metabolizm człowieka. Jednak nadal może być dynamiczny - na przykład jasnoniebieski może nadać dramatyczny efekt projektowi logo, podczas gdy zbyt dużo niebieskiego sprowadza Cię do melancholii, egocentryzmu lub negatywności.
Ulubiony kolor natury - jeśli natura ma ulubiony kolor :) . Kojarzony z okresem wiosny, jest symbolem życia, nowych początków, bezpieczeństwa, płodności i środowiska; zielony jest także symbolem statusu dla pieniędzy, bankowości, ambicji i bogactwa. Często kolor zielony oznacza brak doświadczenia i ciągły wzrost. Niezaprzeczalnie ma na nas działanie lecznicze, zarówno fizyczne, jak i emocjonalne i wiadomo, że ma kojący wpływ na ludzki wzrok. Zieleń zajmuje dużo miejsca w spektrum ludzkiego oka, ponieważ zajmuje pozycje dominującą w świecie przyrody. Jest więc idealnym tłem dla każdego projektu, ponieważ jest widoczny wszędzie.
Idealne połączenie ognistych atrybutów czerwieni i oceanicznych właściwości błękitu. Jest to rzadki widok w przyrodzie; dlatego często jest uważany za święty, delikatny i cenny. Fiolet jest symbolem duchowości, pasji, witalności oraz wyższego ja, a także mocy, szlachetności, luksusu i ambicji. Zachowuje swoje właściwości, dzięki połączeniu czerwieni i błękitu, . Włączenie go do projektu logo pokazuje elegancję i szyk - ma ten luksusowy efekt, który daje poczucie wyrafinowania każdemu, kto go zobaczy.
Jest tak tajemniczy jak cienie - czarny określa się brakiem koloru. Jednak nie daje ci zera uczuć, a wręcz przeciwnie pokazuje siłę, autorytet, wyrafinowanie i elegancję - czasami nawet śmierć, zło i agresję. To kolor korporacyjny, co oznacza prestiżowy. Dodaje pewności siebie, pokazuje wiele nowych możliwości, a czasami wywołuje uczucia związane z pustką. Tak więc, jeśli chcesz nadać swojemu projektowi atmosferę tajemniczości i mocy, możesz liczyć na czerń, po prostu upewnij się jak go używasz, bo projekt może okazać się czymś negatywnym.
Brąz może nadać Twojemu projektowi poczucie zaufania, niezawodności i jedności. Może zrównoważyć projekt, a także Cię zrelaksować. Ma również ziemiste odcienie, które nawiązują do natury.
W połączeniu ze światłem kolor ten jest symbolem przewodnictwa, niewinności, czystości, początków i tak dalej. Reprezentuje chłód i prostotę; dlatego kolor biały pomaga zachować jasność umysłu, pomaga w utrzymaniu czystości, sprzyja myśleniu i oczyszczaniu. Używanie bieli w projekcie logo sprawia, że wygląda ono prosto i czysto, a ponieważ prostota jest obecnie nowym trendem w projektowaniu logo, możesz rozważyć włączenie tego do swoich projektów.
Mieszanka żółci i czerwieni - znana nam również jako słodko-kwaśny owoc o tej samej nazwie. Chociaż oczekuje się, że w tym kolorze będzie mieszanką czerwonych i żółtych znaczeń, wyróżnia się jako symbol kreatywności i radości, często kojarzony jest z jesienią i żniwami. Zachęca do emocjonalnych energii takich jak - współczucie, ciepło, pasja, szczęście i zrozumienie. Jest to również kolor, którego powinieneś się trzymać, jeśli życie bombarduje Cię rozczarowaniami i złamanymi sercami. Badania wykazały, że pomarańcza pobudza głód - powód, dla którego restauracje tak bardzo promują ten kolor - wzmacnia poczucie aktywności, zwiększa aktywność umysłową, zwiększa dopływ tlenu do mózgu itd. W związku z tym jest to bardzo widoczne w projektach logo.
Pamiętaj jednak, że znaczenie koloru jest różne w różnych krajach i kulturach. To, co wydaje Ci się wiedzieć o czerwieni, może mieć zupełnie inne znaczenie w różnych częściach świata. Również różne odcienie koloru zmieniają jego znaczenie. Dlatego najlepiej jest uważać, jakiego koloru użyjesz w projekcie dla swoich klientów.