25 MIN
26.12.2021
Paweł Jankowski
Typografia zawsze będzie kluczowym elementem projektowania graficznego. Stała się również krytycznym czynnikiem sukcesu tworzenia i projektowania aplikacji.
Odpowiednie użycie typografii może ulepszyć lub całkowicie zepsuć projekt. Określa czytelność treści i bezpośrednio wpływa na konwersję biznesową. Jeśli chodzi o typografię, istnieją pewne podstawowe zasady, które pozostają niezmienne. Z drugiej strony, niektóre zasady ewoluują wraz z nowymi czcionkami oraz kontekstami projektowymi.
Oprócz tego, że stanowi część wizualnego wyglądu i stylu, typografia odgrywa kluczową rolę w dbaniu o funkcjonalny aspekt aplikacji. Dlatego typografia w projektowaniu aplikacji to znacznie więcej niż tylko wybór czcionki.
Typografia odnosi się do sztuki i nauki porządkowania tekstu w celu zwiększenia czytelności i czytelności przekazu.
Przyjrzyjmy się teraz głównym powodom, przez które projektanci aplikacji uważają typografię za tak ważną w ich schemacie projektowania.
Czytelność treści jest głównym powodem, dla którego projektanci aplikacji przywiązują dużą wagę do typografii. Wybierając łatwe do odczytania czcionki, projektanci zapewniają, że czytelnicy mogą bez wysiłku czytać zawartość tekstową, linki tekstowe i menu.
Jeśli chodzi o sprostanie wyzwaniom związanym z czytelnością i użytecznością tekstu, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii. Niektóre media i serwisy informacyjne obsługujące bardzo zróżnicowaną grupę demograficzną i różne preferencje mają trudności z użyciem jednej czcionki, która jest odpowiednia dla każdego typu czytelnika. Jeśli Twoja aplikacja czy strona ma bardzo konkretnych odbiorców należących do określonej grupy wiekowej lub grupy demograficznej, wybór czcionki stanie się łatwiejszy.
Czcionka i ogólnie typografia mają duży wpływ na wrażenia użytkownika z użytkownia stron czy aplikacji. Utrzymanie spójności jest kluczowe, ponieważ użytkownicy przede wszystkim chcą zrozumieć, o co chodzi w aplikacji. Dlatego zamiast zwracać ich uwagę na kroje pisma lub czcionki, należy raczej skupić się na typografii, aby treść była bardziej czytelna. Typografia powinna działać tylko jako dopełnienie ogólnego projektu UX skoncentrowanego na łatwości użytkowania.
Wreszcie, tak jak Twój strój szybko robi wrażenie na spotykających Cię ludziach, typografia i jej rola w ogólnym projekcie powinny pomagać ludziom w precyzyjnym wyobrażeniu sobie tożsamości marki i celu Twojego biznesu. Na przykład w przypadku aplikacji bankowej byłoby nie na miejscu i nieprofesjonalne wybieranie ciekawej typografii, która zbytnio zwraca uwagę na czcionkę zamiast na zawartość i funkcje. Używaj typografii w taki sposób, aby projekt wyglądał profesjonalnie.
Trendy w projektowaniu będą przychodzić i odchodzić, podobnie jak typografia. Jednak niektóre elementy projektu i zastosowania typograficzne pozostaną niezmienne, ponieważ zostały przetestowane i wypróbowane w wielu udanych aplikacjach. Na podstawie wszystkich ustaleń wyjaśnimy dziewięć zasad typografii w projektowaniu aplikacji.
Przede wszystkim żaden doświadczony projektant nie wybiera losowo czcionek. Wybór jest świadomą decyzją i odzwierciedla sposób myślenia. Każda czcionka nosi psychologię, a projektanci muszą wybrać go na podstawie kontekstu. To, co chcesz przekazać użytkownikowi, powinno pomóc w wyborze czcionki.
Oczywiście każda nisza biznesowa ma szczególnie efektywną grupę czcionek. Na przykład aplikacja finansowa rzadko ma wielokolorowy, odjazdowy krój. Podobnie aplikacja filmowa może wyglądać zbyt nudno z czcionką używaną w profesjonalnej komunikacji.
Żadna aplikacja nie używa tylko jednej czcionki w całej aplikacji. Do prezentacji treści i funkcji z wizualną przejrzystością i użytecznością używa się wielu czcionek. Oczywiście, używając różnych, niezbędne jest połączenie ich z odpowiednią równowagą, aby stworzyć poczucie pierwszeństwa.
Zrównoważona i atrakcyjna wizualnie kombinacja czcionek może w znacznym stopniu ulepszyć Twój projekt. Dobre połączenie czcionek o różnych rozmiarach, teksturach i opcjach kolorów może szybko nadać Twojemu projektowi nowy wygląd. Podczas mieszania czcionek zawsze pamiętaj, aby wybrać czcionkę, która odegra ostateczną rolę.
Nagłówek treści tekstowej ma najwyższy priorytet, po którym następuje nagłówek podrzędny, a następnie treść. Ta hierarchia jest wyjaśniona poprzez sposób użycia różnych czcionek o różnych rozmiarach i pogrubieniu w tych sekcjach treści tekstowej. Podobnie w projektowaniu aplikacji użycie typografii powinno pozwolić na stworzenie hierarchii. Dobre wykorzystanie hierarchii w typografii pomoże użytkownikom w łatwej nawigacji i przekazywaniu informacji o znaczeniu we właściwej kolejności.
Do stworzenia hierarchii za pomocą typografii niezbędne są następujące aspekty.
Wszyscy wiemy, że czcionki mają różny wygląd, styl i rozmiary. Podczas gdy niektórzy są szczupli i smukli,inni są grubi i szerocy, a jeszcze inni są między tymi dwoma skrajnościami. Oczywiście projektanci, wybierając czcionki, muszą wziąć pod uwagę wymagania dotyczące rozmiaru swojego projektu.
Zaleca się stosowanie różnych krojów o podobnej wysokości, aby zachować zgodność i równowagę. Szerokość czcionki to kolejny punkt do rozważenia. Odpowiednia szerokość może zapewnić odpowiednią przestrzeń między literami, a tym samym może poprawić czytelność.
Prawidłowe prowadzenie odnosi się do pionowej przestrzeni między każdą linią tekstu. Przestrzeń ta ma duży wpływ na czytelność treści na ekranie. Aby zapewnić optymalną czytelność tekstu wyświetlanego na ekranie, należy zapewnić początkową wartość od 1,25 do 1,5 raza większą niż rozmiar użytej czcionki.
Podcięcie (Kerning) odnosi się do innego aspektu wykorzystywania przestrzeni w treści tekstowej na ekranie. Jest to istotny aspekt każdego projektu. Podcięcie (Kerning) zasadniczo odnosi się do odstępu między dwiema literami.
Projektanci, stosując odpowiednią proporcję podcięcia w tekście aplikacji, zapewniają optymalną czytelność projektu i czytelność tekstu na ekranie. Efektywny kerning sprawia, że litery w tekście są bliżej siebie, co zapewnia schludny wygląd.
Projektanci aplikacji kierują się szczegółową tabelą kerningu, aby określić optymalne odstępy między literami. Kerning jest potrzebny głównie w przypadku czcionek niezoptymalizowanych z odpowiednią przestrzenią kerningu.
Wybór wyrównania treści tekstowej na ekranie różni się w zależności od projektu. Podczas gdy niektórzy projektanci preferują wyjustowanie lub wyrównanie do środka, inni projektanci nadal używają opcji wyrównania do prawej lub lewej w oparciu o kontekst projektowy.
Wyrównanie do lewej, nazywane również opróżnieniem do lewej, jest uważane za najłatwiejsze i najbardziej naturalne dla czytelników, dlatego większość witryn internetowych z dużą ilością tekstu preferuje tę opcję wyrównania. Z drugiej strony, wyrównanie do prawej jest używane tylko wyjątkowo i w odpowiednim kontekście.
Wyjustowanie często staje się problematyczne z powodu nierównego rozmieszczenia przestrzeni między słowami. Z drugiej strony projektanci, wybierając inne opcje wyrównania, muszą upewnić się, że postrzępione linie nie odstają, tworząc niespójny wygląd i styl.
Wielu projektantów na początku swojej kariery dużo eksperymentuje ze zbyt wieloma różnymi typami i stylami czcionek. Użycie zbyt wielu czcionek może ostatecznie spowodować utratę spójności. Dlatego zaleca się użycie ograniczonej ich ilości, aby uzyskać spójny wygląd i styl po sparowaniu ze sobą. Nigdy nie łącz w pary dwóch bardzo różnych czcionek, ponieważ może to spowodować, że kopia będzie wyglądać na szorstką i niespójną.
Używanie odpowiedniego kontrastu i koloru jest kluczowym aspektem dobrego projektu typografii. Ponieważ ekrany mobilne są mniejsze, a użytkownicy mobilni często patrzą na ekrany w podróży, kluczowe znaczenie ma utrzymanie widoczności „na pierwszy rzut oka” przy użyciu odpowiedniego kontrastu i odpowiedniej kolorystyki.Projekt typografii powinien mieć odpowiedni kontrast z odpowiednią kolorystyką dla odbiorców.